Tauryna

wzór strukturalny cząsteczki tauryny, zwracają
uwagę grupa sulfonowa i grupa aminowa

Nazwa polska: tauryna, nazwa angielska: taurine, inne nazwy: kwas 2-aminoetanosulfonowy, kwas β-aminoetylosulfonowy

Tauryna - aminokwas, po raz pierwszy wyodrębniony przez Tiedemanna i Gmelina (Niemcy) w 1827 roku z żółci bydlęcej. Swoją nazwę zawdzięcza greckiemu słowu taurus, co znaczy: „byk”. Odkrycie tauryny nie miało szczególnego znaczenia aż do momentu, kiedy w 1970 roku uczeni wykazali, że jest ona niezbędnym składnikiem pożywienia kotów. Z powodu jej braku u zwierząt rozwijała się ślepota oraz pojawiały poważne problemy z czynnością serca.

Tauryna jest β-aminokwasem (grupa aminowa i sulfonowa są rozdzielone 2 atomami węgla) i nie zawiera atomów asymetrycznych, a więc nie ma izomerów L i D. Tauryna jest to aminokwasem niebiałkowym, czyli nie bierze udziału w budowie białek. Zawiera siarkę w grupie tiolowej i posiada specyficzną rolę fizjologiczną. Wykazuje dużą aktywność biologiczną i jest nieodzowna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Tauryna jest aminokwasem względnie egzogennym i może być wytworzona w organizmie niewielkich ilościach przez degradację cysteiny. Ale okazuje się, że niektóre osoby (m.in. osoby starsze) nie potrafią syntetyzować tauryny i jest ona dla nich aminokwasem egzogennym i tak jak witaminy musi im być dostarczona z pożywieniem. Niedoborem tauryny są zagrożeni głównie: wegetarianie, weganie, osoby w podeszłym wieku oraz osoby uprawiające intensywny wysiłek fizyczny.

Ile powinno wynosić spożycie tauryny?

Dzienne zapotrzebowanie na taurynę szacuje się na ok. 60 mg. W dawkach suplementacyjnych, jako uzupełnienie diety, spożycie tauryny do 500 mg jest całkowicie bezpieczne. Wyeliminowanie niedoboru tauryny w organizmie jest konieczne również dlatego, że zastąpienie jej inną substancją jest niemożliwe, jako że tauryna wpływa na liczne, życiowo ważne fizjologiczne i biochemiczne procesy w komórce. Dieta wegetariańska i wegańska może sprzyjać niedoborowi tauryny.

Osoby uprawiające sport mogą mieć istotne korzyści ze spożycia tauryny:
■ Tauryna działa antykatabolicznie – nie zwiększa bezpośrednio masy mięśniowej, lecz może przyspieszyć osiąganie celów w trakcie treningu,
■ Tauryna wspomaga procesy anaboliczne – tauryna uczestniczy w transporcie kreatyny, która jest odpowiedzialna za szybką regenerację masy mięśniowej.
■ Tauryna pomaga także trzustce w produkcji insuliny – naturalnego hormonu anabolicznego.

Warto zauważyć, że procesy związane z przetwórstwem technologicznym mogą prowadzić do znacznego obniżenia zawartości tauryny w produktach spożywczych – przykładowo, podczas obróbki termicznej mięsa stężenie aminokwasu spada nawet o 75%.

Naturalne źródła tauryny

W naturze bogate źródła tauryny znajdziemy w ostrygach, mięsie, rybach, serwatce i niektórych roślinach strączkowych jak groch czy soczewica. Taurynę znajdziemy również w mleku matki.

Stężenie tauryny w mięsie waha się od 30-200 mg / 100g. Najwięcej jest jej w mięsie indyczym, a najmniej w mięsie kurzych brojlerów. Bardzo dużo tauryny znajduje się w owocach morza - w bezkręgowcach morskich 300-800 mg/g - oraz w rybach (50-200mg/100g).

Nasz organizm wytwarza niewielkie ilości tauryny w wątrobie, mózgu, jelitach i mięśniach szkieletowych, z przekształcenia innych egzogennych (siarkowych) aminokwasów, głównie cysteiny.

Tauryna - objawy uboczne, bezpieczeństwo

W opinii publicznej krąży szereg całkiem nieuzasadnionych opinii, że spożycie tauryny może powodować szereg objawów niepożądanych. Ale trzeba zauważyć, że tauryna należy do wyjątkowo bezpiecznych suplementów, a jej spożycie przez osoby dorosłe w ilościach 500 - 2000 miligramów jest całkowicie bezpieczne. Ocenia się trochę arbitralnie, że bezpieczna dzienna dawka tauryny to 3 gramy. Ale są prace, w których bezpiecznie podawano osobom badanym 6 gramów tauryny na dobę. W przypadku znacznego przekroczenia standardowej dawki tauryny mogą pojawić się dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego (nudności, wymioty, biegunka). Ostrożność w przyjmowaniu produktów zawierających taurynę powinny zachować przede wszystkim:

  • Kobiety w ciąży i karmiące piersią powinny skonsultować się z lekarzem przed spożyciem produktów zawierających duże dawki tauryny.
  • Osoby chorujące na chorobę afektywną dwubiegunową i stosujące leki psychotropowe (ze względu na ryzyko interakcji*).
  • Osoby uczulone na białka pokarmowe powinny zachować ostrożność i sprawdzić czy spożycie testowej ilości tauryny nie wywoła objawów uczuleniowych. Chociaż warto pamiętać, że tauryna nie należy do aminokwasów białkowych.
  • Nie wykazano, aby podawanie tauryny dzieciom w celach leczniczych w dawkach suplementacyjnych przez okres do 4 miesięcy powodowało ryzyko pojawienia się objawów niepożądanych.

* Jest szereg publikacji wskazujących, że podawanie tauryny może być korzystne w chorobie dwubiegunowej. Połączenie leków stosowanych w ch. dwubiegunowej i tauryny może zwiększać/nasilać efekt tych pierwszych.

Korzyści ze spożycia tauryny

Spożycie tauryny przynosi szereg pozytywnych skutków. Szereg badaczy uważa taurynę za bezwzględnie niezbędny aminokwas – Harris Ripps Wen Shen Taurine: A "very essential" amino acid . Tauryna posiada przede wszystkim szereg korzystnych działań na ośrodkowy układ nerwowy. Przypisuje się jej funkcje neuroprzekaźnika. Jest m.in. agonistą receptorów GABA typu A.

Tauryna bierze udział w mechanizmie termoregulacji, wykazując działania hipotermiczne oraz nasila podstawowe wydzielanie wazopresyny i oksytocyny w części nerwowej przysadki przez pobudzenie receptorów GABA-ergicznych.

Tauryna poprawia funkcje poznawcze i pomaga w nauce poprzez poprawę metabolizmu komórek glejowych, a pośrednio, wszystkich neuronów. Wysokie stężenie tauryny występuje w rozwijającym się mózgu i spada zaraz po zakończeniu procesu rozwoju.

Tauryna spełnia w organizmie szereg korzystnych funkcji, do których zalicza się:

  • Reguluje wewnątrzkomórkowy poziom wapnia
  • Stabilizuje błony komórkowe
  • Reguluje ciśnienie osmotyczne komórek
  • Usuwa (wymiata) wolne rodniki
  • Chroni komórki nerwowe przed uszkodzeniami
  • Jest potrzebna do hamowania neurotransmisji
  • Jest potrzebna do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania siatkówki oka

Tauryna – podstawowe korzyści

    działanie anksjolityczne*

    usprawnienie procesu neurogenezy**

    poprawa funkcji poznawczych

    przeciwdziałanie miażdżycy

    wspomaganie procesów anabolicznych



* Działanie anksjolityczne czyli inaczej działanie przeciwlękowe. Leki przeciwlękowe (anksjolityczne) głównie redukują nasilenie lęku towarzyszącego różnym stanom chorobowym. Jednak ze względu na inne działania, które środki te powodują, znajdują one bardzo szerokie zastosowanie w medycynie. Preparaty przeciwlękowe są dostępne na receptę, ale pacjenci mogą skorzystać również z produktów zawierających taurynę, które są ogólnodostępne i mają łagodne działanie uspokajające i redukujące natężenie lęku.

** Przez wiele lat naukowcy twierdzili, że mózg człowieka z biegiem lat zmniejsza się wskutek niepohamowanego procesu degradacji neuronów. Ostatnie badania pokazują jednak, że zachodzące w mózgu zmiany można ukierunkować na odtworzenie utraconej materii. Jednym z czynników koniecznych, aby w mózgu realizowane były procesy odnowy komórek nerwowych jest tauryna. Coraz częściej pojawiają się wyniki badań potwierdzających to, że tauryna przyczynia się do wzrostu komórek mózgu. Odkrywane są także nowe właściwości biochemiczne tego związku, które niejako umożliwiają ten proces. Mechanizm jej działania polega na wzmożonym różnicowaniu się komórek macierzystych w kierunku neuronów. Badania na zwierzętach wskazują, że obszarem działania tauryny w mózgu jest głównie hipokamp. Struktura ta bierze udział w tworzeniu pamięci. Jest więc zrozumiałe, że tworzenie się nowych komórek nerwowych w hipokampie zachodzi najintensywniej. Poziom tauryny wraz z wiekiem spada, osoby starsze nie są w stanie syntetyzować tego aminokwasu w ilości jaką potrzebują. W efekcie wraz z wiekiem spada zdolność do utrzymania procesu tworzenia nowych komórek nerwowych na takim poziomie, jaki pojawia się u ludzi młodych. Okazało się, że tauryna, aminokwas siarkowy, jest jedynym związkiem zdolnym do ratowania umierających komórek i przywrócenia prawidłowej komunikacji międzyneuronalnej.

Z wiekiem stężenie tauryny znacznie spada. Jest to zjawisko niekorzystne, gdyż obecna w siatkówce tauryna pomaga w zwalczaniu stresu oksydacyjnego oraz uczestniczy w zwiększeniu stężenia czynnika wzrostu nerwów (NGF), który to jest elementem niezbędnym do utrzymania zdrowia siatkówki. Spadek poziomu tauryny powoduje więc pogorszenie wzroku. Udowodniono, że suplementacja tauryny prowadzi do zahamowania tych nieprawidłowości.


Tauryna chroni komórki przed uszkodzeniami wywołanymi przez niektóre metale ciężkie, zaś ekspozycja organizmu na te metale, np. ołów, zmniejsza stężenie tauryny w osoczu.

Stwierdzono również, że niedobór tauryny u noworodków ludzkich zakłócał wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, między innymi poprzez jej wpływ na sprzęganie kwasów żółciowych. Tauryna wspomaga trawienie i wchłanianie tłuszczu i wszystkich witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Poza tym tauryna poprawia transport kreatyny do mięśni i wzmacnia siłę skurczu serca.

Warto zapoznać się z:

fibromialgia.info.pl

dowiedz się więcej na temat
objawów, rozpoznania, przyczyn
i leczenia fibromialgii!

o fibromialgii
proMyalgan krem

Interesuje Cię
skład i działanie?

dowiedz się więcej!
Myalgan ↔ proMyalgan

Chcesz wiedzieć
czym się różnią?

sprawdź to!

Jeśli chciałbyś skontaktować się z nami:

Phytomedica Polska
   ul. Farbiarska 22, 02-862 Warszawa
  (+48) 22 487 14 44
  (+48) 22 651 75 60
@   
info@phytomedica.pl

Formularz kontaktowy

Jeśli nie znalazłeś poszukiwanych odpowiedzi wypełnij nasz formularz i wyślij zapytanie do eksperta!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora, tj. Phytomedica Polska z siedzibą w Konstancinie-Jeziornej, ul. Czereśniowa 28, 05-520 Konstancin-Jeziorna dla celów związanych z wykorzystaniem formularza kontaktowego. Dane podaję dobrowolnie, oświadczam iż jestem świadoma/y, że przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych oraz ich poprawiania.

Przepisz kod widoczny na obrazku
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)

Przed wysłaniem formularza upewnij się, że wpisany adres e-mail jest poprawny!